tisdag, december 1

Jag har sedan länge bestämt mig för att lägga av med köttet när jag inte längre bor hemma. Hade det bara handlat om mig så hade det redan varit väck, men det är trots allt ganska många inblandade, och jag är väl bekväm antar jag. Till saken hör att om jag bestämmer mig för att sluta äta kött faller det sig för mig naturligt att sluta med alla animaliska produkter. För mig handlar det om samma sak. Kött äcklar mig, att utnyttja djur för att vi ska kunna svulla eller bära delar av ett kadaver är inte riktigt min kopp té. Och ser man krasst på det så är det ju en hälsoaspekt också, hur nyttigt är det att äta till exempel mat som till största del är uppbyggd av e-nummer (visserligen är inte alla e-nummer animaliska)? Eller hur fräscht är det att tugga på grisfett?

Men visst, kor måste mjölkas och hönor lägger ägg, det kommer vi inte ifrån. Det är bara denna hysterin och massproduceringen som skrämmer mig, det kan bara inte vara rätt. Att döda kalvar för att jag ska få min ost på mackan svider lite i hjärtat. Dessutom är inte komage särskilt nice när man tänker efter. Nej tack. 
www.veganmatpepp.org/
Fina recept, det skadar inte att i alla fall ta en titt?

3 kommentarer:

  1. jag tänker inte lägga mig i, du gör precis som du själv känner är rätt, när du än gör det. Stöttar dig i vilket fall som helst.

    SvaraRadera
  2. Vad anses om viltkött då? Det är ju ett naturligt kött och (många av) djuren blir inte uppfödda och så vidare.

    Jag har samma funderingar angående massproducering men jag själv skulle aldrig klara av att bli vegetarian/vegan. Det är visserligen dumt att säga att jag inte skulle klara det, men det handlar snarare om att jag inte är övertygad..

    SvaraRadera
  3. filip: du är världens bästa, puss!

    jennie: Ja, viltkött är ju annorlunda på så vis, ser jag inget fel i. Dock är jag inget köttfan så jag klarar mig fint utan i vilket fall som helst.

    SvaraRadera