fredag, juli 2



Åååh, kan inte sluta kolla, så fruktansvärt sött!
Det är något med älgar alltså. Egentligen alla hjortdjur.
Vet faktiskt inte riktigt vad det är som gör ett sådant intryck på mig,
men något jag aldrig kommer att glömma är i alla fall för ett par år sedan,
när pappa och jag var på väg till stallet och stötte på ett litet rådjurskid.
Alldeles intrasslad i fårstängslet (provisoriskt, gjort av mjuk plast typ) och
livrädd. Medan pappa letade efter något att få loss det med kunde
jag inget
annat göra än att ta det i famnen,
klappa och lugna, för att det inte skulle bli värre.

Blicken den gav mig kommer jag aldrig att glömma, jag trodde verkligen att
den skulle dö där och då i min famn. Vi lyckades dock trassla upp det till slut,
trots att slanorna satt hårt virade runt både hals och ben.
Och mot alla odds kunde den ganska snabbt resa på sig och återförenas
med sin mamma som hela tiden stått en bit bort och väntat.
Själv var jag full med rådjurspäls och hade tårar i ögonen.
Och sedan dess har det alltid varit något särskilt med dessa djur.

2 kommentarer:

  1. Blödig pga gullig film, gullig låt och ännu gulligare text. Jag grät en skvätt.

    SvaraRadera
  2. Hahah men åh, du är gullig!

    SvaraRadera